Coronamaatregelen Al onze vestigingen zijn open voor een werkplaats- en showroombezoek. Meer informatie
 
 

Veelgestelde vragen

Waarmee kunnen wij u helpen?

Categorieën:
Algemeen
Contract & voorwaarden
Reparatie & onderhoud
Einde contract
Algemene vragen Private Lease
Verzekeren
Betalen
Schade
Opzeggen / overstappen
Technische vragen
Pech(hulp)
Garantie
Corona

Corona

Ik heb een afspraak staan voor onderhoud of reparatie aan mijn auto. Kan deze doorgaan tijdens de lockdown?
Onze werkplaatsen zijn tijdens de lockdown op afspraak geopend, wat betekent dat uw afspraak gewoon door kan gaan. Uiteraard houden wij ons hierbij altijd aan de richtlijnen van het RIVM. Lees hier meer over de maatregelen die wij treffen voor een veilig bezoek.
Is jullie showroom geopend tijdens de lockdown?
Onze showrooms zijn gesloten, maar u kunt auto’s komen bekijken in de buitenlucht, via videobellen, of door middel van een proefrit aan huis. De auto’s zijn ook online te bestellen via auto.nl. Het inruilen van uw huidige auto blijft hierbij gewoon mogelijk. Onder de huidige maatregelen gaat alles op afspraak, neem daarom vooraf even contact op met de vestiging. Onze teams houden altijd rekening met de geldende coronamaatregelen. Lees hier meer over de maatregelen die wij treffen.
Mijn auto heeft binnenkort onderhoud nodig. Blijft jullie werkplaats open?
Ja, onze vestigingen zijn op afspraak geopend voor een werkplaatsbezoek. Bekijk hier welke maatregelen wij nemen voor een veilig bezoek.
Ik wil een auto komen bekijken, kan dat?
Dat is zeker mogelijk. Ondanks dat onze showrooms gesloten zijn, bieden wij de mogelijkheid auto's te bekijken bij ons in de buitenlucht, middels een proefrit aan huis, of via videobellen. Lees hier meer over de mogelijkheden.
De aflevering van mijn auto staat binnenkort gepland. Kan dit doorgaan tijdens de lockdown?
Afleveringen kunnen gewoon doorgaan. Uw nieuwe auto wordt op het buitenterrein van de vestiging of bij u aan huis afgeleverd. Uw verkoopadviseur zal tijdig contact opnemen om dit met u af te stemmen.
Is het mogelijk een proefrit te maken tijdens de lockdown?
Ja, dat is op afspraak mogelijk. U kunt de auto bij ons in de buitenlucht bekijken en een proefrit maken. Daarnaast komen wij graag naar u toe voor een proefrit aan huis. Wij zorgen ervoor dat de auto gedesinfecteerd voor u klaar staat.
Gelden de maatregelen ook voor zakelijke relaties?
Voor zakelijke relaties blijft het wel mogelijk om in onze showroom af te spreken. U kunt een afspraak maken via het e-mailadres [email protected] of de getoonde contactgegevens in ons aanbod. Vanzelfsprekend worden ook hier de RIVM richtlijnen nageleefd.

Algemeen

Waar is Louwman gevestigd?
Louwman heeft 62 vestigingen verspreidt over heel Nederland. U kunt hier uw dichtstbijzijnde vestiging vinden.
Wat zijn jullie openingstijden?
De openingstijden, met name de koopavonden, kunnen per vestiging verschillen. Bekijk hier de openingstijden per vestiging.
Welke merken bieden jullie?
Op dit moment is Louwman officieel dealer van de merken Toyota, Lexus, Mazda, Mercedes-Benz, Peugeot, Kia, Suzuki, Mitsubishi en smart. Bovendien is Louwman ook gespecialiseerd in Mercedes-Benz Trucks en Fuso Trucks.
Kan ik bij jullie ook leasen?
Jazeker, voor elke vorm van lease kunt u terecht bij Louwman. Wij bieden lease aan voor particulieren in de vorm van private lease. Met Private Lease bij Louwman zit alle autokosten in één maandprijs. U hoeft alleen nog maar te tanken.
Zakelijke rijders en bedrijven kunnen bij ons terecht voor Full Operational Lease, Financial lease en Short Lease. Wilt u meer weten over zakelijke lease. Bekijk Louwman.nl/zakelijk.
Kan ik bij jullie proefrijden met een nieuwe auto?
U bent van harte welkom om een proefrit te maken in één van onze auto’s. U kunt hier online een afspraak voor inplannen. U kunt ons natuurlijk ook bellen. Onze telefoonnummers vindt u hier.

 
Wij streven er naar om zoveel mogelijk modellen en uitvoeringen beschikbaar te hebben voor proefritten. Doordat wij zoveel merken en modellen aanbieden, kan het voor komen dat uw dichtstbijzijnde Louwman vestiging een bepaald model of uitvoering niet direct paraat heeft staan maar dat wij deze auto wel elders in het land beschikbaar hebben. In dat geval kunt u nog steeds gewoon een afspraak met uw dichtstbijzijnde Louwman vestiging en dan zullen wij er voor zorgen dat uw auto naar wens klaar staat voor u!
Kan ik mijn huidige auto bij jullie inruilen?
Dat kan zeker! U kunt altijd uw auto bij ons inruilen en bent dan ook van harte welkom bij één van onze vestigingen voor een vrijblijvende taxatie. Wilt u geen auto aanschaffen maar wel uw auto aan ons verkopen? klik dan hier.
Kan ik bij jullie terecht voor onderhoud aan mijn auto?
ja, wij onderhouden auto’s van alle merken, modellen en bouwjaren. Voor onze merken Toyota, Lexus, Mercedes, Peugeot, Suzuki, Mitsubishi en Smart zijn wij officieel dealer en bieden wij ook gecertificeerd merkonderhoud.

 
U kunt hier online een afspraak inplannen bij één van onze vestigingen.
Wat kost een APK bij Louwman?
€29,95. Bent u in het bezit van de Louwman Service Card? Dan is APK keuring zelfs gratis.
Vanaf hoe laat kan ik mijn auto komen brengen voor onderhoud?
Onze deuren zijn voor u geopend vanaf 8 uur ’s ochtends.
Is het mogelijk dat ik een vervangende auto kan krijgen wanneer mijn auto bij jullie staat voor onderhoud?
Op aanvraag is het altijd mogelijk om een vervangende auto mee te krijgen tijdens onderhoud. Via de online werkplaatsplanner kunt u aangeven dat u gebruik wilt maken van een vervangende auto. Indien u wilt bellen voor een afspraak, kunt u hier altijd naar vragen. Wij hanteren een dagtarief van 29,95 per dan voor een a-segment auto, dus bijvoorbeeld een Toyota Aygo of Peugeot 108. Afhankelijk van het type auto dat u nodig heeft wordt, kunnen de tarieven verschillen. Woont of werkt u dichtbij? Onze leenfietsen zijn gratis.
Kan ik op onderhoud wachten?
Dat is zeker mogelijk. Wij hebben uitstekende wachtruimtes met fijne faciliteiten zoals koffie, thee, gekoeld water, tijdschriften en gratis wifi.  

 
Via de online werkplaatsplanner kunt u aangeven dat u wilt wachten. Indien u wilt bellen voor een afspraak, kunt u dit ook aangeven. Indien u wilt wachten zal de werkplaats hier rekening mee houden zodat u niet langer hoeft te wachten dan nodig. Als er meerdere wachters zijn kan het mogelijk wat langer duren.
Wat kost een onderhoudsbeurt?
Louwman hanteert vaste pakketprijzen voor onderhoud. Deze prijzen verschillen per merk en model. U zult vooraf aan onderhoud of reparatie altijd een prijsopgaaf ontvangen. Wilt u online een prijsindicatie? klik dan hier.
Wat houdt de Louwman Service Card in?
Bekijk hier alle voordelen van de Louwman Service Card.
Kan ik met mijn auto e10 tanken?
Dit kunt u zelf controleren op www.e10check.nl
Hoe laat en/of op welke datum is mijn afspraak?
Controleer uw afspraak gegevens
Wat zijn de kosten voor een 'Zonder plannen' afspraak?
APK €29.95
Wintercheck €29.95
Aircocheck €39.95
Brandstofsysteem reiniging €24.95
Heeft uw een vraag over specifieke kosten neem contact op met uw vestiging
Wanneer is mijn auto aan onderhoud toe?
Uw auto is om de 12 maanden of 15.000km aan onderhoud toe.
Hierbij kunt u dan kiezen tussen 3 onderhoudpakketten;
- Budget
- Standaard
- Compleet

Een volledige uitleg over het verschil tussen deze pakketten kunt u hier vinden.
Wanneer verloopt de APK?
Om gemakkelijk de vervaldatum van uw APK te controleren kunt u kijken op rdw.nl
Bent u te laat voor uw afspraak?
Bel uw dealer om hen daarvan te informeren. Het telefoonnummer van uw vestiging vindt u hier.
Hoe laat is de auto klaar?
Bij een dagafspraak staat de auto om 17:00 uur weer voor u klaar. Indien deze tijd verandert nemen wij contact met u op.
(Indien u uw auto tussen 08:00 uur & 10:00 uur achtergelaten heeft, zonder overleg over een eindtijd spreken wij over een dagafspraak.)
Wat betekenen de kleuren van de waarschuwingslampjes?
Rood = Direct handelen! (Stoppen! U bent op dit moment in gevaar, zoek zo snel mogelijk een veilige plek om uw auto neer te zetten. Neem zo spoedig mogelijk contact op met uw pechhulp)
Geel/Oranje = Spoedig de auto laten controleren (U kunt nog doorrijden en bent niet in gevaar. Neem wel zo snel mogelijk contact op met uw dealer om het te laten controleren.)
Groen = Systeem werkt naar behoren
Wit = Aanbeveling en aanwijzing
Blauw = Groot licht staat aan
Ik heb autopech, wat nu?
Indien u een Louwman Service Card heeft kunt contact opnemen met onze pechhulp. U kunt hen bereiken via:

Toyota Pechhulp:
Vanuit Nederland: 0800 - 22 00 025
Vanuit het buitenland: +31 (0) 20 5929 836

Lexus Euro Assistance:
Vanuit Nederland: 0800 – 22 00 024
Vanuit het buitenland: +31 (0) 20 5929 838  

Peugeot Assistance:
Vanuit Nederland: 0800 – 023 17 33 
Vanuit het buitenland: +31 (0) 20 654 55 36

Suzuki Pechhulp:
Vanuit Nederland: 020 - 851 22 72
Vanuit het buitenland: +31 (0) 20 851 22 72

Alcredis Pechhulp:
Vanuit Nederland: 0800-8212460
Ik heb pech in het buitenland, is de pechhulp hier geldig?
De pechhulp is geldig in de volgende landen:

A
Andorra   

B
België
Bosnië-Herzegovina
Bulgarije

C
Ceuta
Corsica
Cyprus

D
Denemarken
Duitsland

E
Estland

F
Finland
Frankrijk

G
Gibraltar
Griekenland

H
Hongarije

I
Ierland
Italië
Ijsland

K
Kroatië

L
Letland
Liechtenstein
Litouwen
Luxemburg

M
Macedonië
Malta
Monaco
Montenegro

N
Nederland
Noorwegen
  
O
Oekraïne
Oostenrijk

P
Polen
Portugal

R
Roemenië

S
San Marino
Servië
Slovenië
Slowakije  
Spanje

T
Tsjechië
Turkije (het Europese deel) 

V
Vaticaanstad
Verenigd Koninkrijk 

Z
Zweden
Zwitserland
Welke accessoires bieden jullie aan?
- Transport
           Trekhaak
           Fietsendragers
           Dakrails / koffers
            Achterbak matten (voorgevormd / textiel)
            Kofferbak netten/dividers
            Accessoires navragen bij dealer

- Wielen
           Banden
           Zomer
           Winter
           All Season
           Velgen (Complete sets)
           Als u banden wilt bestellen kunt u de perfecte band voor u en uw rijgedrag zoeken via onze bandenzoeker 

- Vloermatten
- Dorpel en bumper bescherming
- Sierdele
Staat er een terugroepactie open?
Dan ontvangt u een uitnodiging om een afspraak te maken voor de controle of aanpassing. U hoeft daar niets voor te doen! Wilt u graag vooraf weten of u een brief ontvangt? Op de website van het RDW ziet u of uw voertuig betrokken is bij een terugroepactie. Is uw voertuig oorspronkelijk niet in Europa geleverd? Controleer dan met behulp van uw chassisnummer en deze website of uw auto betrokken is.
Wat is de type kleur/code van mijn auto?
De kleurcode van uw auto staat helaas niet op het RDW. U kunt altijd contact met ons opnemen voor deze informatie. Door middel van chassisnummer en typecode van uw voertuig hebben wij deze inzichtelijk.
Kan ik een (reserve) sleutel bestellen?
Dat is mogelijk. U moet dit in persoon aan de balie regelen. Het is belangrijk dat de eigenaar van de auto (volgens tenaamstelling) met autopapieren en identificatiebewijs aanwezig is. De kosten en besteltijd verschillen sterk per auto en sleutel en worden aan de balie besproken.
De batterij van de sleutel is leeg, wat moet ik doen?
Wanneer de batterij van de sleutel leeg is dient deze vervangen te worden. Hiervoor mag u bij de vestiging langsrijden, de receptie kan deze batterij dan direct vervangen. Indien u een Louwman Service Card heeft is dit gratis, zonder deze kaart bedragen de kosten hiervoor € 7,-.
Wanneer moet ik mijn banden wisselen voor zomer/winterbanden?
Het winterbanden seizoen loopt van oktober tot aan maart.
Ik krijg een factuur over de aanbetaling, maar die zou verrekend worden bij de dealer of via mijn inruilauto, wat nu?
Het klopt dat u een factuur krijgt. Echter onderaan het bedrag staat een zin opgenomen waarin staat dat u deze factuur niet hoeft te betalen. U dient daarvoor uw factuur te openen, dan kunt u dit zelf terug lezen. Alleen als dit er niet staat dan moet u dit bedrag voordat aan ons vergoeden, daarna gaan wij over tot bestelling van de auto.  
Wat houd de groene kaart in?
Een groene kaart is een document of pasje dat door de verzekeraar wordt afgegeven. Met de groene kaart kan eenvoudig worden aangetoond dat een voertuig verzekerd is. De groene kaart dient uitgeprint te zijn (aantonen op je mobiel/tablet of andere apparaten is niet voldoende) en moet je altijd bij hebben wanneer je met de auto onderweg bent. Het is een internationaal document, in heel Europa word dezelfde opzet gebruikt zodat het altijd duidelijk is en in het buitenland dus goed te lezen is door o.a. de politie. Alleen bij schade is de groene kaart nodig, dus niet bij onderhoud of APK o.i.d..
Waar kan ik het apparaatnummer vinden van mijn Toyota navigatiesysteem?
Het apparaatnummer is de unieke identificatiecode van uw navigatiesysteem. Deze kunt u op de volgende manier vinden:

Toyota Touch & Go (Plus) / Toyota Touch 2 with Go (Plus) navigatie:

1. Druk op de knop 'Setup' op uw navigatiesysteem. Mogelijk wordt deze knop uitgebeeld door twee tandwielen;

2. Ga vervolgens naar 'General' (Algemeen);

3. Kies voor 'System Information' (Systeeminformatie).

Het apparaatnummer - bij de eerste generatie Toyota Touch navigatie ook wel toestel-ID genoemd - wordt hier weergegeven.

 

Toyota Touch 2 with Go MM17 navigatie:

1. Druk op de knop 'Setup' op uw navigatiesysteem.

2. Ga vervolgens naar 'Online';

3. Kies voor 'Toyota online';

4: Kies voor 'Kaartupdate informatie';

5: Het apparaatnummer wordt hier weergegeven.

 

Toyota Touch 2 with Go MM19 navigatie:

1. Druk op de knop 'Setup' op uw navigatiesysteem.

2. Ga vervolgens naar 'Online';

3. Kies voor 'Toyota online';

4. Login met uw gebruikersnaam en wachtwoord;

5: Kies voor 'Kaartupdate informatie';

6. Het apparaatnummer wordt hier weergegeven.

 

Toyota Touch Pro navigatie:

1. Druk op de knop 'Nav' op het navihgatiesysteem;

2. Selecteer 'Map Data' (Kaartgegevens);

3. De zogenaamde Map Update ID wordt nu weergegeven.
Hoe ver kan een Toyota hybride elektrisch rijden?
Met een Toyota hybride kan maximaal twee kilometer volledig elektrisch worden gereden met een snelheid tot max. 50 km/uur.

De nieuwe Toyota Yaris hybride 2020 kan maximaal twee kilometer elektrisch rijden met een snelheid tot max.130 km/uur.

 

Plug-in hybride 2012-2016

Deze Plug-in hybride kan worden opgeladen om er extra lang volledig elektrisch mee te rijden. Kan tot maximaal 25 kilometer volledig elektrisch worden gereden met een snelheid tot maximaal 85 km/h.

 

Plug-in hybride 2017-heden

Deze Toyota Prius Plug-in hybride kan worden opgeladen om er extra lang volledig elektrisch mee te rijden. Kan tot maximaal 50 km volledig elektrisch worden gereden met een snelheid tot maximaal 135 km/u.
Moet ik vooraf borg betalen?
Nee, u betaalt bij ons geen borg.
Wat heb ik nodig om mijn auto over te schrijven?
Voor het overschrijven van een auto heb je aan aantal documenten nodig. Er zijn twee verschillende processen: voor de verkoper en de koper. De kosten voor het overschrijven van een auto en kenteken zijn overal in Nederland € 10,75 euro.

Wanneer je de auto verkoopt moet je het volledige kentekenbewijs meenemen. Deze bestaat uit het originele Tenaamstellingsbewijs (deel IB) en het Overschrijvingsbewijs (deel II) of een kentekencard en de tenaamstellingscode.

Ben je een deel van het papieren kentekenbewijs kwijt, of je kentekencard of tenaamstellingscode? Dan moet je een vervangend bewijs aanvragen bij de RDW. Bekijk onze artikelen ‘Kentekenbewijs kwijt? Dit moet je doen!’ en ‘Wat moet je doen als je de meldcode of tenaamstellingscode kwijt bent?’ voor meer informatie over deze processen. Als verkoper ontvang je tot slot een vrijwaringsbewijs, waarop staat dat jij niet langer verantwoordelijk bent voor het voertuig.
Waarom slijten ruitenwisserrubbers ook als ik ze niet gebruik?
UV straling van de zon droogt het rubber uit, hierdoor zijn ze minder flexibel en functioneren ze minder goed.
Wat gebeurt er als ik te laat ben met de APK?
Is uw auto niet op tijd gekeurd? Dan loopt u het risico op een boete. Daarnaast mag u ook niet verder rijden als u aangehouden wordt. Neem dus geen risico en laat uw auto tijdig keuren. Klik hier om een afspraak bij een van onze dealers in te plannen.
Krijg ik ook een brief over de terugroepactie als ik nooit bij een officiële dealer kom?
Ja, ook dan krijgt u van ons een brief. Omdat een terugroepactie te maken heeft met veiligheid mogen wij gebruik maken van het RDW adressenbestand. Deze gegevens gebruiken wij niet voor commerciële doeleinden en worden niet door ons opgeslagen.
Is Nederlandse APK ook geldig in Duitsland bij overschrijving auto naar Duits kenteken?
APK Nederlandse auto is geldig in alle EU landen als een Nederlands kenteken wordt overgeschreven op bijvoorbeeld een Duits kenteken.
Kan ik een deel van mijn voucher uitgeven en de rest bewaren voor een andere uitgave in de toekomst?
Nee, dit is niet te registreren. Om die reden moet een voucher in zijn geheel uitgegeven worden

Algemene vragen Private Lease

Wat is Private Lease?
Private lease is te vergelijken met een abonnement. U betaalt maandelijks een vast bedrag per maand voor gebruik zonder dat u een grote investering hoeft te doen, zoals bij aanschaf. De auto staat op jouw naam, maar de auto blijft eigendom van de leasemaatschappij.

Op basis van de looptijd van uw overeenkomst en het aantal kilometers betaalt u een vast bedrag per maand.
Is Private Lease iets voor mij?
In principe is private lease er voor iedereen, doordat het aan te passen is naar eigen wensen. Zoals ook bij kopen zitten er bij private lease voor en nadelen aan.

Voordelen:
  • U rijdt zonder hoge investering in een gloednieuwe auto
  • Vast bedrag per maand, zekerheid in uw maandelijkse uitgaven. 
  • Bijna alles zit in maandbedrag, alleen brandstof en boetes voor eigen rekening.
  • Dus inclusief verzekering, onderhoud, reparaties en pechhulp.
Nadelen:
  • U zit vast aan een contract van 24, 36, 48 of 60 maanden.
  • Annuleren van contract tijdens looptijd kan kostbaar zijn.
  • Wilt u binnenkort een huis kopen, let dan op. Private Lease wordt bij het BKR geregistreerd, dat heeft invloed op de maximale hoogte van uw hypotheek.
  • U bent aan het einde van het contract geen eigenaar van de auto.
Welke opties heb ik aan het einde van mijn contract?
Wanneer u aan het einde van uw contract zit, gaat de auto terug naar Alcredis. U heeft echter ook de mogelijkheid om de auto van Alcredis over te kopen. In dit geval kunt u een overnamevoorstel opvragen. Dit voorstel kunt u opvragen 6 maanden voor het einde van het contract. Dit voorstel kan opgevraagd worden door te mailen naar [email protected] met daarin aangegeven het kenteken van de auto, de kilometerstand van de auto en per wanneer deze overname plaats zou moeten vinden. Daarnaast kunt u er ook voor kiezen om het leasecontract met een jaar te verlengen. Verzoeken hiervoor kunnen gemaild worden naar [email protected]
Wanneer worden mijn meer/minder gereden kilometers verrekend?
Wij verrekenen de eventueel meer gereden of minder gereden kilometers met u aan het einde van de looptijd van het contract. Heeft u een contract van bijv. 48 maanden en een jaarkilometrage van 10.000 km dan kijken wij of u aan het einde van het 4-jarige contract boven of onder de 40.000 kilometers zit.
Mijn private leaseauto moet gerepareerd worden. Waar kan ik naartoe?
Voor reparatie van uw private leaseauto kunt u bij iedere Louwman vestiging in Nederland terecht.
Kan ik mijn private leasecontract verlengen?
Ja, uw private leasecontract kan in overleg worden verlengd. Neem hiervoor contact met ons op via 0347 - 367 816 (geopend op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur) of [email protected]
De hoofdcontractant is overleden. Kan ik van het contract af?
Wanneer men samen heeft getekend voor het leasecontract en de hoofdcontractant komt te overlijden, zal het contract automatisch overgaan naar de 2e contractant. Mocht blijken dat de 2e contractant dit niet kan betalen, alleen dan mag het contract kosteloos worden ontbonden. Hier geldt ook dat er een financiële toetsing eerst plaats gaat vinden. Ook hier zijn er in bepaalde contracten bijzondere bepalingen waarin vermeld staat dat het contract niet automatisch overgaat naar de 2e contractant. Ook hiervoor kun je de klant het beste laten mailen naar [email protected] 
Gaat mijn maandtermijn omhoog bij het veroorzaken van schade?
Nee u blijft gedurende het contract hetzelfde maandtermijn betalen. Dit maandtermijn zal enkel verhoogd worden wanneer er wettelijke verhogingen zijn zoals een verhoging in de wegenbelasting.
Wat moet ik doen als mijn inkomen wijzigt, bijvoorbeeld door ontslag, arbeidsongeschiktheid of scheiding?
Bij verlies van inkomen vragen wij om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen via telefoonnummer 0347 - 367 955 (geopend op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur en op zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur) of per e-mail [email protected] Samen bekijken we of we uw contract kunnen aanpassen, zodat het weer binnen uw budget past. In een aantal gevallen is het mogelijk om uw contract kosteloos op te zeggen.
Zit ik meteen vast aan het private leasecontract na ondertekening?
Nee, na ondertekening van het contract dient uw kredietaanvraag nog te worden goedgekeurd op basis van het acceptatiebeleid van Toyota Financial Services en wet- en regelgeving die hierop van toepassing zijn. Het leasecontract treedt pas in werking als deze goedkeuring is verkregen. Hierover wordt u per e-mail geïnformeerd.

Op het moment dat de leaseovereenkomst inwerking is getreden, heeft u vervolgens een bedenktijd van 14 dagen. Na het verstrijken van deze bedenktijd bestelt Toyota Financial Services uw nieuwe Toyota.
Wat krijg ik allemaal voor de leaseprijs?
U betaalt Financial Services iedere maand het leasetarief. Hiervoor krijgt u het volgende:

U mag de auto gebruiken
Wij betalen reparaties en onderhoud
Wij zorgen ervoor dat de auto WA-verzekerd is en dragen het cascorisico (met een maximale eigen bijdrage van € 300,- per niet-verhaalbare schade)
Schadeherstel en ruitreparatie (bij ruitvervanging geldt er een eigen bijdrage van € 90,-)
Personen ongevallenverzekering voor inzittenden • Motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting)
Bandenvervanging (bij normaal gebruik)
Afschrijving en rente
Afleveringskosten en verwijderingsbijdrage
Hulp bij een ongeval in het binnen- of buitenland (dit geldt voor iedereen die in de private leaseauto rijdt)
Pechhulp in Europa, Israël, Marokko, Tunesië en Turkije (Bij uw private leaseauto ontvangt u ook een groene kaart. Daarop staat precies in welke landen u gedekt bent. De pechhulp geldt voor iedereen die in de private leaseauto rijdt.)
U betaalt zelf nog de brandstof, eventuele verkeersboetes en parkeerkosten.
Wie bezorgt mijn Toyota als ik kies voor Private Lease?
Uw gekozen Toyota-model wordt - al dan niet via een (auto)transporteur - op het afgesproken adres afgeleverd door twee medewerkers van uw lokale Toyota dealer. Houd er rekening mee dat door de thuisbezorging er wel extra kilometers op de teller komen te staan.
Hoe vraag ik een parkeervergunning aan voor mijn leaseauto?
U kunt contact opnemen met Toyota Financial Services via telefoonnummer 0347 - 367 954 (geopend op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur ) of per e-mail [email protected] Wij helpen u graag verder met een machtiging. Met deze machtiging kunt u zelf een parkeervergunning aanvragen in uw gemeente.
Heb bericht ontvangen dat mijn handtekening niet hetzelfde is als die in van mijn identiteitskaart/paspoort en daarom is het contract niet geaccepteerd, wat moet ik nu doen?
Het contract moet conform het legitimatiebewijs getekend worden, wanneer deze afwijkt moet hij dus opnieuw getekend en ingestuurd worden.

Contract & voorwaarden

Wat gebeurt er nadat er een aanvraag is verstuurd?
  1. Uw aanvraag komt binnen bij een van onze vestigingen. Zij zullen binnen 2 werkdagen contact met u opnemen om uw aanvraag door te nemen.
  2. U ontvangt een vrijblijvende persoonlijke offerte na uw gesprek.
  3. Indien de offerte voor u akkoord is kan uw aanvraag worden ingediend bij de leasemaatschappij.
  4. De leasemaatschappij zal aanvullende documentatie aan u vragen. Denk hierbij aan:
    • Identificatie (rijbewijs en/of paspoort)
    • Loonstrook
    • Bewijs van woonlasten
    • Etc.
  5. De leasemaatschappij gaat u financieel toetsen en doet hierbij een BKR check.
  6. Zodra u goedkeuring ontvangt van de leasemaatschappij kunt u het contract ondertekenen.
  7. Uw nieuwe auto wordt bij de vestiging afgeleverd en u krijgt bericht dat u hem kunt ophalen.
  8. Gefeliciteerd met uw nieuwe auto.
Zijn jullie ook aangesloten bij stichting Keurmerk Private Lease?
Jazeker! Kijk voor meer informatie op www.keurmerkprivatelease.nl
Mogen meerdere personen in de private leaseauto rijden?
Dat mag, indien bestuurder op hetzelfde adres adres woont en in bezit van een geldig rijbewijs. Echter bent u als contractant aansprakelijk voor eventuele schade.
Wat gebeurt er met het contract als ik overlijd?
Als u als contractant komt te overlijden dan wordt het leasecontract beëindigd. Heeft u samen met iemand anders getekend dan is de keuze aan die persoon om contract te houden of kosteloos op te zeggen.
Is het mogelijk om vroegtijdig het contract op te zeggen?
Ja, maar hier zitten mogelijk kosten aan verbonden. Deze voorwaarden worden opgenomen in uw leasecontract. Informeer vooraf naar de mogelijke annuleringskosten of kijk onder aan deze pagina naar de aanvullende private lease voorwaarden.
Welke opties heb ik aan het einde van mijn contract?
Wanneer u aan het einde van uw contract zit, gaat de auto terug naar Alcredis. U heeft echter ook de mogelijkheid om de auto van Alcredis over te kopen. In dit geval kunt u een overnamevoorstel opvragen. Dit voorstel kunt u opvragen 6 maanden voor het einde van het contract. Dit voorstel kan opgevraagd worden door te mailen naar [email protected] met daarin aangegeven het kenteken van de auto, de kilometerstand van de auto en per wanneer deze overname plaats zou moeten vinden. Daarnaast kunt u er ook voor kiezen om het leasecontract met een jaar te verlengen. Verzoeken hiervoor kunnen gemaild worden naar [email protected]

Reparatie & onderhoud

Krijg ik vervangend vervoer tijdens reparaties of onderhoud?
Bij Louwman hanteren wij onze standaard vervangend vervoer tarieven, deze zitten bij regulier onderhoud niet standaard in in het leasecontract opgenomen. Bij reparaties die langer die 72 uur duren, is een vervangende auto wel gratis. 
Moet ik betalen voor onderhoud?
Onderhoud zit in de private lease prijs al inbegrepen.
Hoe laat en/of op welke datum is mijn afspraak?
Controleer uw afspraak gegevens
Wat zijn de kosten voor een 'Zonder plannen' afspraak?
APK €29.95
Wintercheck €29.95
Aircocheck €39.95
Brandstofsysteem reiniging €24.95
Heeft uw een vraag over specifieke kosten neem contact op met uw vestiging
Wanneer is mijn auto aan onderhoud toe?
Uw auto is om de 12 maanden of 15.000km aan onderhoud toe.
Hierbij kunt u dan kiezen tussen 3 onderhoudpakketten;
- Budget
- Standaard
- Compleet

Een volledige uitleg over het verschil tussen deze pakketten kunt u hier vinden.
Wanneer verloopt de APK?
Om gemakkelijk de vervaldatum van uw APK te controleren kunt u kijken op rdw.nl
Bent u te laat voor uw afspraak?
Bel uw dealer om hen daarvan te informeren. Het telefoonnummer van uw vestiging vindt u hier.
Hoe laat is de auto klaar?
Bij een dagafspraak staat de auto om 17:00 uur weer voor u klaar. Indien deze tijd verandert nemen wij contact met u op.
(Indien u uw auto tussen 08:00 uur & 10:00 uur achtergelaten heeft, zonder overleg over een eindtijd spreken wij over een dagafspraak.)
Is het bestelde onderdeel al binnen?
Voor een bestelstatus kunt u contact opnemen met het magazijn van uw vestiging.
Staat er een terugroepactie open?
Dan ontvangt u een uitnodiging om een afspraak te maken voor de controle of aanpassing. U hoeft daar niets voor te doen! Wilt u graag vooraf weten of u een brief ontvangt? Op de website van het RDW ziet u of uw voertuig betrokken is bij een terugroepactie. Is uw voertuig oorspronkelijk niet in Europa geleverd? Controleer dan met behulp van uw chassisnummer en deze website of uw auto betrokken is.
Wat is de wintercheck?
Wij beantwoorden al uw vragen over de wintercheck op deze pagina
Wat is de zomercheck?
Wij beantwoorden al uw vragen over de zomercheck op deze pagina.
Wat is de aircoservice van Louwman?
Bij Louwman weten we alles over airconditioning in uw auto. Een airco in de auto zorgt namelijk naast verkoeling voor het onttrekken van vocht, waarmee aangeslagen autoruiten tot het verleden behoren. Een airco in de auto verhoogt daarmee de verkeersveiligheid. Vandaar ook dat het van belang is dat de airconditioning in uw auto naar behoren werkt. Bij Louwman voeren onze specialisten in de werkplaats een gratis airco controle uit en wordt het volledige systeem al gereinigd binnen een half uur.

Het principe van airconditioning is eenvoudig: instromende buitenlucht wordt gekoeld wanneer het door de verdamper van de airco stroomt en wordt vervolgens de auto ingeblazen. Een effectief proces, maar niet zonder bijwerkingen. De waterdamp van de instromende buitenlucht condenseert op de koude verdamper. De combinatie vochtigheid en warmte is een ideale voedingsbodem voor de ontwikkeling van algen, bacteriën en andere micro-organismen. Deze komen met de koele lucht in de auto terecht en kunnen de oorzaak zijn van geïrriteerde luchtwegen, allergische reacties en ander ongemak. Het aircosysteem bestaat in grote lijnen uit een gesloten systeem, waarin een koudemiddel circuleert, bestaande uit bovenstaande componenten.

 Het gasvormige koudemiddel wordt gecomprimeerd en condenseert door hoge druk en afkoeling in de condensor. Door verneveling van het koudemiddel verdampt de vloeistof in de verdamper en onttrekt daarbij warmte aan de omgeving. De binnenkomende lucht stroomt langs de verdamper en koelt het interieur. Daar koude lucht minder waterdamp kan bevatten, is de luchtvochtigheid laag.

Airco reiniging
Heerlijk dus een goed werkende airconditioning in uw auto. Toch kan het systeem ook voor vervelende bijkomende klachten zorgen zoals verkoudheid, tranende ogen, keelpijn geïrriteerde luchtwegen of stank wanneer het niet naar behoren werkt. Onze effectieve reinigingsmethode maakt een einde aan deze vervelende bijwerkingen en kost slechts € 39,-. Een jaarlijkse behandeling van 30 minuten is voldoende voor een volledig gereinigde verdamper. Tevens controleren wij het interieur- of pollenfilter en vervangen dit voor u indien nodig. Voor sterk vervuilde aircosystemen adviseren wij u een ozonbehandeling, waarmee organismen en stank grondig, snel en adequaat verwijderd worden.


Airco controle
Het aircosysteem wordt op de volgende aspecten gecontroleerd:
temperaturen
leidingen
compressor
riemen
kijkglas
condensafvoer
interieurfilter

Airco onderhoud
Een aircosysteem is gevuld met koudemiddel, dat door de compressor rondgepompt wordt in het systeem. Na verloop van tijd kan de airco zijn werking verliezen doordat het systeem koudemiddel verliest. U kunt dit vergelijken met het drukverlies in een band. Bij Louwman raden we u aan uw airco periodiek te laten controleren. Indien blijkt dat de airco koudemiddel verloren heeft, kan het volledige systeem opnieuw afgevuld worden. Het afvullen van de airco bedraagt € 139,95,-.
Wat is Hybride Zekerheid Controle?
De Hybride Zekerheid Controle is een controle van de hybride technologie in uw auto. De dealer controleert de hybridetechnologie standaard tijdens elke onderhoudsbeurt bij de onderhoudspakketten Standaard en Compleet. Bij het onderhoudspakket Budget is de Hybride Zekerheid Controle additioneel aan te schaffen voor nooit meer dan € 39,95 in combinatie met onderhoud. Indien het niet in combinatie met het onderhoud is kost dit €69,95
Wat zijn de voordelen van de Hybride Zekerheid Controle?
- U ontvangt een overdraagbaar certificaat
- Extra zekerheid op uw hybride pakket
- Zorgeloos blijven rijden tijdens de dekkingsperiode (Het certificaat verloopt na één jaar of na 15.000 kilometer)
- Dekking op uw hybride batterijpakket

Na het doorlopen van de controle ontvangt u een overdraagbaar certificaat. Met dit certificaat heeft u een jaar lang of maximaal 15.000 kilometer recht op kosteloos herstel van het hybride batterijpakket bij een defect. Zelfs als het hybride batterijpakket geheel moet worden vervangen, lost de Toyota dealer dit kosteloos voor u op.
Wanneer de Toyota hybride laten controleren?
Alle onderdelen van het hybride systeem zijn bij Toyota standaard voorzien van een fabrieksgarantie van 5 jaar of 100.000 km. Wij adviseren u om voor een onderhoudsbeurt te kiezen voor de onderhoudspakketten Standaard of Compleet, daarbij wordt de hybride technologie van uw Toyota meteen gecontroleerd met een Hybride Zekerheid Controle. Indien u uw Toyota laat onderhouden volgens het onderhoudsvoorschrift geniet uw Toyota tot 15 jaar zekerheid op het hybridebatterijpakket.

Terugkomen
Soms moet een klant na 500 km terugkomen om een nieuwe check uit te voeren. Dit heeft te maken met het feit dat er soms een kleine storing is om een percentage van de vulling niet goed te meten is. Als de klant dan na 500 km terugkomt, wordt er nogmaals gekeken en pas dan wordt het certificaat afgegeven.
De batterij van de sleutel is leeg, wat moet ik doen?
Wanneer de batterij van de sleutel leeg is dient deze vervangen te worden. Hiervoor mag u bij de vestiging langsrijden, de receptie kan deze batterij dan direct vervangen. Indien u een Louwman Service Card heeft is dit gratis, zonder deze kaart bedragen de kosten hiervoor € 7,-.
Wanneer moet ik mijn banden wisselen voor zomer/winterbanden?
Het winterbanden seizoen loopt van oktober tot aan maart.
Mijn private leaseauto moet gerepareerd worden. Waar kan ik naartoe?
Voor reparatie van uw private leaseauto kunt u bij iedere Louwman vestiging in Nederland terecht.
Worden de punten van wintercheck ook uitgevoerd tijdens een onderhoudsbeurt?
De punten die gecontroleerd worden in de wintercheck worden tijdens het onderhoud ook gecontroleerd
Krijg ik ook een brief over de terugroepactie als ik nooit bij een officiële dealer kom?
Ja, ook dan krijgt u van ons een brief. Omdat een terugroepactie te maken heeft met veiligheid mogen wij gebruik maken van het RDW adressenbestand. Deze gegevens gebruiken wij niet voor commerciële doeleinden en worden niet door ons opgeslagen.
Is een vakantiecheck hetzelfde als een onderhoudsbeurt?
Een vakantiecheck/wintercheck/zomercheck is puur een extra controle en telt niet mee voor het onderhoud.
Is Nederlandse APK ook geldig in Duitsland bij overschrijving auto naar Duits kenteken?
APK Nederlandse auto is geldig in alle EU landen als een Nederlands kenteken wordt overgeschreven op bijvoorbeeld een Duits kenteken.

Einde contract

Kan ik het private leasecontract verlengen?
Nadat het contract is afgelopen heeft u als berijder de eerste keuze om de auto over te nemen. Daarin zijn er vele mogelijkheden om de auto langer te rijden. Zo kunt de auto direct aanschaffen, maar zijn er ook verschillende leen- en leasemogelijkheden. Neem hiervoor contact op met uw Louwman vestiging.  
Waar lever ik de auto in aan het einde van het contract?
De auto kunt u inleveren bij een van de Louwman vestigingen. Kijk hier voor een vestiging in de buurt.
Wat gebeurt er als ik de auto inlever met schade?
Voor het inleveren wordt uw auto gecontroleerd op schade door een onafhankelijke organisatie. Wanneer er grote schades worden ontdekt die hersteld moeten worden dan worden deze kosten aan u doorberekent met een maximum van uw eigen risico.
Kan ik aan het einde van het contract de auto overnemen?
Ja, dat kan. U kunt bij ons, voor na de looptijd, een prijs opvragen voor overname van de auto.

Verzekeren

Heb ik een eigen risico?
Als u alleen WA verzekerd bent heeft u geen eigen risico. Het eigen risico geldt alleen voor schade aan uw eigen auto en dus niet voor schade aan anderen of andermans spullen.

Bent u WA + Casco Beperkt of WA + Casco Compleet verzekerd? U heeft geen eigen risico indien u bij schade de auto laat repareren via uw Louwman dealer.

Laat u de schade ergens anders repareren? Dan heeft u een eigen risico van € 150,-. Voor een ruitvervanging geldt altijd een eigen risico van € 75,-, ook bij reparatie door een Louwman dealer.
Wat houd de groene kaart in?
Een groene kaart is een document of pasje dat door de verzekeraar wordt afgegeven. Met de groene kaart kan eenvoudig worden aangetoond dat een voertuig verzekerd is. De groene kaart dient uitgeprint te zijn (aantonen op je mobiel/tablet of andere apparaten is niet voldoende) en moet je altijd bij hebben wanneer je met de auto onderweg bent. Het is een internationaal document, in heel Europa word dezelfde opzet gebruikt zodat het altijd duidelijk is en in het buitenland dus goed te lezen is door o.a. de politie. Alleen bij schade is de groene kaart nodig, dus niet bij onderhoud of APK o.i.d..

Betalen

Ik ontvang een boete van het RDW maar ik ben wel verzekerd, wat nu?
Ieder voertuig dient minimaal WA verzekerd te zijn. Het RDW is de instantie die controleert of iedereen wel verzekerd is. Indien blijkt dat een voertuig niet verzekerd is kunnen zij een boete opleggen.

Heeft u een brief ontvangen van het RDW? En bent u van mening dat u vanaf de genoemde datum wel verzekerd bent? Neem dan telefonisch contact met ons op.

Artikel 34 WAM-verklaring
Indien blijkt dat u inderdaad verzekerd bent zullen wij een artikel 34 verklaring verstrekken. Op basis van deze verklaring weet het RDW dat u wel verzekerd bent geweest op de genoemde datum. De boete komt daarmee te vervallen.
Wat zijn de kosten voor een 'Zonder plannen' afspraak?
APK €29.95
Wintercheck €29.95
Aircocheck €39.95
Brandstofsysteem reiniging €24.95
Heeft uw een vraag over specifieke kosten neem contact op met uw vestiging
Wat zijn de mogelijkheden waarmee ik kan betalen bij de vestiging?
Onze klanten in heel de Louwman Group kunnen op de vestiging met pin betalen. Ook kan er altijd met contant geld betaald worden. En in een noodgeval is er met de iDEAL-link te betalen. We hebben op geen van de Louwman vestigingen een mogelijkheid tot betalen met een creditcard. De betaling (het volledige bedrag) dient plaats te vinden bij het ophalen van de auto.

Schade

Waar moet ik mijn schade herstellen?
Om de schadelast beheersbaar te houden willen wij graag dat u de schade laat repareren door één van de aangesloten dealers van Louwman.

Met dit bedrijf hebben wij afspraken gemaakt voor schadehersteltarieven en vervangend vervoer, bovendien heeft u bij dit bedrijf geen eigen risico (tenzij anders vermeld op het polisblad) en betalen wij de reparatiekosten rechtstreeks uit.

Als reparatie niet mogelijk is of economisch onverantwoord is, dan vergoeden wij in geld.
Wanneer heb ik recht op vervangend vervoer?
U heeft recht op gratis vervangend vervoer als u uw auto laat repareren door een bij Louwman aangesloten dealer.
Mijn auto heeft schade, wat nu?
Heeft u schade? Dan kunt u gemakkelijk langsrijden bij de dichtstbijzijnde vestiging. Zij zullen dan een schade intake uitvoeren en u een schatting geven van de kosten en duur van de reparatie. Hier kunt u dan een vervolgafspraak voor maken.

Sommige vestigingen pakken zelf geen schade op, maar zullen u doorverwijzen naar een schade partner. Hier kunt u dan terecht met uw schade. Zij zullen dan een schade intake uitvoeren en u een schatting geven van de kosten en duur van de reparatie. Hier kunt u dan een vervolgafspraak voor maken.
Wanneer kan ik voor schade intake langskomen?
Als een klant schade aan zijn/haar auto heeft, zal dit moeten worden bekeken bij de vestiging. Hiervoor kan de klant het beste op een rustig moment (tussen 10:00 en 12:30 of tussen 13:00 en 16:00) bij de vestiging langs rijden. Houdt er rekening mee dat de klant mogelijk even moet wachten voor ze aan de beurt zijn. Er wordt dan een schaderapport opgemaakt, hier zijn wel kosten aan verbonden.

Er zijn 3 soorten “schade” waar u voor langs kunt rijden:
• Geschat schadebedrag om achterop een schadeformulier in te vullen (gratis, maar is voor de verzekering niet voldoende).
• Schade intake (afspraak maken voor reparatie).
• Taxatie waarbij een officieel taxatierapport gemaakt moet worden. Kosten zijn € 151,25 incl. BTW (€ 125,- excl. BTW) Dit volstaat voor de verzekering. Laat je de reparatie van de schade uitvoeren bij een Louwman Dealer, wordt de €151,25 in mindering van de werkzaamheden gebracht, dus dat bedrag krijg je dan als korting terugbetaald.
Wat houd de groene kaart in?
Een groene kaart is een document of pasje dat door de verzekeraar wordt afgegeven. Met de groene kaart kan eenvoudig worden aangetoond dat een voertuig verzekerd is. De groene kaart dient uitgeprint te zijn (aantonen op je mobiel/tablet of andere apparaten is niet voldoende) en moet je altijd bij hebben wanneer je met de auto onderweg bent. Het is een internationaal document, in heel Europa word dezelfde opzet gebruikt zodat het altijd duidelijk is en in het buitenland dus goed te lezen is door o.a. de politie. Alleen bij schade is de groene kaart nodig, dus niet bij onderhoud of APK o.i.d..

Opzeggen / overstappen

Wat is mijn opzegtermijn?
Wilt u overstappen naar een andere verzekeraar? Uw opzegtermijn is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. U kunt als volgt bepalen wat uw opzegtermijn is.

  • Nadat u de polis heeft aangevraagd, heeft u 14 dagen de tijd om de verzekering ongedaan te maken (14 dagen bedenktijd). Als u gebruik maakt van deze mogelijkheid, dan bent u niet verzekerd geweest.
  • Na het eerste jaar kunt u elke dag uw verzekering opzeggen. Hierbij geldt een opzegtermijn van 60 dagen.
  • Uw verzekering eindigt zodra u naar het buitenland verhuist.
  • Uw verzekering eindigt ook zodra u er geen belang meer bij heeft. Een autoverzekering eindigt bijvoorbeeld als u uw auto verkoopt of als uw auto total loss is. Geeft u dit wel altijd aan ons door!
  • U betaalt alleen premie voor de dagen dat u verzekerd bent. Eventueel teveel betaalde premie storten wij aan u terug.
Krijg ik mijn teveel betaalde premie terug?
Stel: u heeft uw verzekering bij ons beëindigd, maar u heeft wel al een maand of een jaarpremie voldaan. Wat gebeurt er dan met uw geld?

U krijgt dan van ons het geld van de dagen die u niet meer verzekerd bent, maar wel heeft betaald gewoon terug.

Technische vragen

Hoe kan ik de spiegels van mijn auto in- uitklappen?
Het in en uitklappen van spiegels is per auto verschillend. Heeft u elektrisch inklapbare spiegels dan vindt u waarschijnlijk aan de linkerzijde van het bestuurders portier een knop waarmee u uw spiegels kunt bedienen. Heeft u geen elektrisch inklapbare spiegels dan kunt u handmatig de spiegels in en uit klappen.

Kijk voor een gedetailleerde uitleg over het in- uit klappen van de spiegels in de handleiding van uw auto.
Hoe werken de rijhulpsystemen van mijn auto?
Kijk voor een gedetailleerde uitleg over rijhulpsystemen in de handleiding van uw auto.
Hoe kan ik de achterruitsproeier bedienen?
Kijk voor een gedetailleerde uitleg over de achterruitsproeier bediening in de handleiding van uw auto.
Hoe bedien ik de Radio/USB/Bluetooth/AUX van mijn auto?
Kijk voor een gedetailleerde uitleg over de Radio/USB/Bluetooth/AUX in de handleiding van uw auto.
Er zit een storing in de parkeersensoren van mijn auto, wat nu?

o   Zit de dop op de trekhaak ‘recht’?
o   Nat? Sneeuw? IJs? Maak de sensoren schoon!
o   Ervaart u nog steeds problemen? Neem contact op met de vestiging. 

Wat betekenen de kleuren van de waarschuwingslampjes?
Rood = Direct handelen! (Stoppen! U bent op dit moment in gevaar, zoek zo snel mogelijk een veilige plek om uw auto neer te zetten. Neem zo spoedig mogelijk contact op met uw pechhulp)
Geel/Oranje = Spoedig de auto laten controleren (U kunt nog doorrijden en bent niet in gevaar. Neem wel zo snel mogelijk contact op met uw dealer om het te laten controleren.)
Groen = Systeem werkt naar behoren
Wit = Aanbeveling en aanwijzing
Blauw = Groot licht staat aan
Er brandt een lampje, wat nu?
Is het bestelde onderdeel al binnen?
Voor een bestelstatus kunt u contact opnemen met het magazijn van uw vestiging.
Staat er een terugroepactie open?
Dan ontvangt u een uitnodiging om een afspraak te maken voor de controle of aanpassing. U hoeft daar niets voor te doen! Wilt u graag vooraf weten of u een brief ontvangt? Op de website van het RDW ziet u of uw voertuig betrokken is bij een terugroepactie. Is uw voertuig oorspronkelijk niet in Europa geleverd? Controleer dan met behulp van uw chassisnummer en deze website of uw auto betrokken is.
Wat is de type kleur/code van mijn auto?
De kleurcode van uw auto staat helaas niet op het RDW. U kunt altijd contact met ons opnemen voor deze informatie. Door middel van chassisnummer en typecode van uw voertuig hebben wij deze inzichtelijk.
De batterij van de sleutel is leeg, wat moet ik doen?
Wanneer de batterij van de sleutel leeg is dient deze vervangen te worden. Hiervoor mag u bij de vestiging langsrijden, de receptie kan deze batterij dan direct vervangen. Indien u een Louwman Service Card heeft is dit gratis, zonder deze kaart bedragen de kosten hiervoor € 7,-.
Wanneer moet ik mijn banden wisselen voor zomer/winterbanden?
Het winterbanden seizoen loopt van oktober tot aan maart.
Wat te doen als je de melding "onderdelen koeling hybride batterij" op je dashboard krijgt?
Controleer of de luchtgaten (aan de achterkant in de kofferbak of aan de zijkant) vrij zijn. Als hier iets voor ligt kan er niet voldoende lucht bij de batterij om te koelen. Helpt dit niet? Ga dan langs de dealer om ervoor te zorgen dat de ventilatieroosters schoon zijn.

Het kan zijn dat er op het rooster een jas of iets dergelijks heeft gelegen. Dit rooster zit in de achterbank aan een van de zijkanten. Dan wordt de koeling te warm om dat hij zijn lucht niet kwijt kan.  Indien dit niet het geval is, even een afspraak maken. Vaak moet het rooster dan worden schoongemaakt.
Wat is de maximale kogeldruk van een trekhaak?
Voor deze informatie kan de volgende link worden gebruikt: https://brink.eu/nl-nl/trekhaken/op-de-weg/kogeldruk/

Vul hier het model van de auto in en dan komt je antwoord naar boven.
Welke motorolie is geschikt voor mijn auto?
U kunt de juiste motorolie terugvinden in het onderhoudsboekje. Op onze vestigingen wordt 5W30 gebruikt. Als u een Louwman Service Card heeft kunt u altijd tussen 09:00 en 12:00 of 13:00 en 16:00 langs de vestiging rijden om gratis de olie aan te laten vullen
Wat is het verschil tussen winterbanden en winterwielen?
Een winterband is de rubberen band; net zoals je een band voor een fiets hebt. Een winterwiel is een band met een velg erop; net zoals een compleet voorwiel. Het voordeel van winterwielen ten opzichte van winterbanden is dat ze sneller te wisselen zijn en daardoor de wissel (vaak) goedkoper is.
Ik heb een auto met het Smart Entry-systeem. Als ik op de startknop druk, gebeurt er niks. Wat is er aan de hand?
Dit kan diverse oorzaken hebben:

Als u een hybride auto heeft, hoort u bij het indrukken van de startknop niet altijd een motor starten. Uw hybride auto heeft zowel een benzine- als een elektromotor. Afhankelijk van de omstandigheden kan uw auto na het indrukken volledig op de elektromotor lopen en hoort u niks.  In het display gaat het lampje READY branden. Het starten is dan gelukt.

In de afstandsbediening van het Smart entry-systeem zit een batterij. Op het moment dat de batterij (bijna) leeg is, werkt de startknop niet meer. Dit kunt u oplossen door de afstandsbediening met het logo tegen de startknop aan te houden. Na een aantal seconden hoort u een geluidssignaal en kunt u de startknop weer indrukken. Het is wel verstandig om de batterij te vervangen.

Het is mogelijk dat het bovenstaande geen verklaring is voor het feit dat er niks gebeurt na het indrukken van de startknop. Neemt u dan contact op met onze Pechhulp of met uw dealer. Wij helpen u graag verder.
Worden de punten van wintercheck ook uitgevoerd tijdens een onderhoudsbeurt?
De punten die gecontroleerd worden in de wintercheck worden tijdens het onderhoud ook gecontroleerd
Kunnen sleutels die zijn aangevraagd retour worden gestuurd?
Sleutels die speciaal zijn aangemaakt voor een auto kunnen niet retour. Deze zijn immers speciaal aangemaakt. Deze worden op sleutelnummer gemaakt. Deze sleutels moeten worden afgenomen.
Hoe kan de Smart Entry van de Toyota Prius worden uitgeschakeld?
Bij een Prius kun je als je de sleutel in je broekzak hebt (of in de buurt van de auto) de auto openmaken door gewoon aan de deur te trekken.

Hoe is dit uit te schakelen?

- Boven het knopje ‘’elektrische raambediening’’ zit een knopje met een slotje. Hiermee is het uit, dus kan de auto niet van buiten uit opengetrokken worden als je bv binnenin de auto bent.
- Als je aluminium folie erom doet, is de gehele functie van de sleutel weg. Dan werkt de sleutel niet meer.
- In het menu van de auto kun je ‘’smart key’’ uitzetten. Dan is deze functie uit totdat je hem zelf, handmatig, weer aan zet.
Waarom speelt mijn Toyota Touch 2 systeem geen USB-muziek af?
Sommige klanten met een Toyota Touch 2 with Go PLUS navigatiesysteem ervaren problemen met het afspelen van USB-muziek: het afspelen van muziek stopt enkele minuten na het aanzetten van het systeem of er kan niet meer worden gekozen voor andere nummers. Update 6.8.2H brengt een oplossing voor deze problemen. Klanten die nog recht hebben op gratis kaartupdates kunnen deze update kosteloos downloaden via de website my.toyota.eu. Natuurlijk zijn ze ook van harte welkom bij onze Toyota dealers. Let op: deze update is alleen beschikbaar voor de Toyota Touch 2 with Go PLUS (high) en niet voor de Go (low) systemen.
Waar kan ik het apparaatnummer vinden van mijn Toyota navigatiesysteem?
Het apparaatnummer is de unieke identificatiecode van uw navigatiesysteem. Deze kunt u op de volgende manier vinden:

Toyota Touch & Go (Plus) / Toyota Touch 2 with Go (Plus) navigatie:

1. Druk op de knop 'Setup' op uw navigatiesysteem. Mogelijk wordt deze knop uitgebeeld door twee tandwielen;

2. Ga vervolgens naar 'General' (Algemeen);

3. Kies voor 'System Information' (Systeeminformatie).

Het apparaatnummer - bij de eerste generatie Toyota Touch navigatie ook wel toestel-ID genoemd - wordt hier weergegeven.

 

Toyota Touch 2 with Go MM17 navigatie:

1. Druk op de knop 'Setup' op uw navigatiesysteem.

2. Ga vervolgens naar 'Online';

3. Kies voor 'Toyota online';

4: Kies voor 'Kaartupdate informatie';

5: Het apparaatnummer wordt hier weergegeven.

 

Toyota Touch 2 with Go MM19 navigatie:

1. Druk op de knop 'Setup' op uw navigatiesysteem.

2. Ga vervolgens naar 'Online';

3. Kies voor 'Toyota online';

4. Login met uw gebruikersnaam en wachtwoord;

5: Kies voor 'Kaartupdate informatie';

6. Het apparaatnummer wordt hier weergegeven.

 

Toyota Touch Pro navigatie:

1. Druk op de knop 'Nav' op het navihgatiesysteem;

2. Selecteer 'Map Data' (Kaartgegevens);

3. De zogenaamde Map Update ID wordt nu weergegeven.
Hoe ver kan een Toyota hybride elektrisch rijden?
Met een Toyota hybride kan maximaal twee kilometer volledig elektrisch worden gereden met een snelheid tot max. 50 km/uur.

De nieuwe Toyota Yaris hybride 2020 kan maximaal twee kilometer elektrisch rijden met een snelheid tot max.130 km/uur.

 

Plug-in hybride 2012-2016

Deze Plug-in hybride kan worden opgeladen om er extra lang volledig elektrisch mee te rijden. Kan tot maximaal 25 kilometer volledig elektrisch worden gereden met een snelheid tot maximaal 85 km/h.

 

Plug-in hybride 2017-heden

Deze Toyota Prius Plug-in hybride kan worden opgeladen om er extra lang volledig elektrisch mee te rijden. Kan tot maximaal 50 km volledig elektrisch worden gereden met een snelheid tot maximaal 135 km/u.
Waarom slijten ruitenwisserrubbers ook als ik ze niet gebruik?
UV straling van de zon droogt het rubber uit, hierdoor zijn ze minder flexibel en functioneren ze minder goed.
Krijg ik ook een brief over de terugroepactie als ik nooit bij een officiële dealer kom?
Ja, ook dan krijgt u van ons een brief. Omdat een terugroepactie te maken heeft met veiligheid mogen wij gebruik maken van het RDW adressenbestand. Deze gegevens gebruiken wij niet voor commerciële doeleinden en worden niet door ons opgeslagen.
Wat is Hill-Hold Control?
Hill-Hold Control zorgt ervoor dat je auto op de rem blijft staan tot je weer gas geeft. Laat je alleen het rempedaal los, dan gebeurt er dus niets. De auto blijft gewoon op de helling staan. Zodra je gas geeft, schakelt de auto de Hill-Hold Control uit en kun je rustig wegrijden. Hoe steil de helling ook is.
Wat is Dual Camera Brake Support?
Dual Camera Brake Support (DBCS) is een geavanceerd camerasysteem achter de voorruit. De camera’s kijken met je mee terwijl je rijdt. Komt je auto te dicht op je voorligger? Dan remt de auto zelf af. Ook als er plotseling een voetganger de straat oversteekt, reageert het systeem. En als je slingert of per ongeluk je rijbaan dreigt te verlaten, dan gaat je stuur als waarschuwing trillen.
Mag ik banden monteren zonder bandenspanningssensoren?
Als de auto is uitgerust met het waarschuwingssysteem lage bandenspanning, dan mag je geen banden monteren zonder sensoren. Het waarschuwingslampje gaat dan namelijk branden. Dit kan problemen opleveren tijdens de APK of een politiecontrole. De dealer mag dit systeem niet uitzetten. Het is sinds november 2014 een verplichting op alle nieuwe auto's.

Pech(hulp)

Ik heb autopech, wat nu?
Indien u een Louwman Service Card heeft kunt contact opnemen met onze pechhulp. U kunt hen bereiken via:

Toyota Pechhulp:
Vanuit Nederland: 0800 - 22 00 025
Vanuit het buitenland: +31 (0) 20 5929 836

Lexus Euro Assistance:
Vanuit Nederland: 0800 – 22 00 024
Vanuit het buitenland: +31 (0) 20 5929 838  

Peugeot Assistance:
Vanuit Nederland: 0800 – 023 17 33 
Vanuit het buitenland: +31 (0) 20 654 55 36

Suzuki Pechhulp:
Vanuit Nederland: 020 - 851 22 72
Vanuit het buitenland: +31 (0) 20 851 22 72

Alcredis Pechhulp:
Vanuit Nederland: 0800-8212460
Ik heb pech in het buitenland, is de pechhulp hier geldig?
De pechhulp is geldig in de volgende landen:

A
Andorra   

B
België
Bosnië-Herzegovina
Bulgarije

C
Ceuta
Corsica
Cyprus

D
Denemarken
Duitsland

E
Estland

F
Finland
Frankrijk

G
Gibraltar
Griekenland

H
Hongarije

I
Ierland
Italië
Ijsland

K
Kroatië

L
Letland
Liechtenstein
Litouwen
Luxemburg

M
Macedonië
Malta
Monaco
Montenegro

N
Nederland
Noorwegen
  
O
Oekraïne
Oostenrijk

P
Polen
Portugal

R
Roemenië

S
San Marino
Servië
Slovenië
Slowakije  
Spanje

T
Tsjechië
Turkije (het Europese deel) 

V
Vaticaanstad
Verenigd Koninkrijk 

Z
Zweden
Zwitserland
Is de pechhulp persoons- of kentekengebonden?
De pechhulp is kentekengebonden. Dit betekent dat iedereen die in het voertuig rijdt de Pech Hulp kan raadplegen. Indien de auto binnen de geldigheid van de Pech Hulp wordt verkocht, heeft ook de nieuwe eigenaar hier dus nog recht op.
Word ik ook geholpen door de pechhulp wanneer ik pech krijg met mijn Toyota op een (Franse) tolweg?
Ook bij pech met uw auto op een (Franse) tolweg kunt u de Toyota Pechhulp bellen. Het kan gebeuren dat wij u op de buitenlandse tolweg niet mogen helpen. U wordt dan doorverwezen naar de hulpdienst ter plaatse. Dit kan zijn via een praatpaal of via het alarmnummer 112. De lokale hulpdienst komt u vervolgens helpen. De eventuele kosten die daarmee gemoeid zijn, kunt u achteraf bij ons declareren. Als u bent afgesleept naar een veilige plaats belt u naar de Pechhulp en zij helpen u weer verder op weg.

Garantie

Hoelang en/of tot hoeveel km heb ik recht op fabrieksgarantie?
Hoelang je recht hebt op garantie van je auto is per merk en soms per auto verschillend. Vraag dit na bij de dealer of kijk op de site het automerk.
Wat is Hybride Zekerheid Controle?
De Hybride Zekerheid Controle is een controle van de hybride technologie in uw auto. De dealer controleert de hybridetechnologie standaard tijdens elke onderhoudsbeurt bij de onderhoudspakketten Standaard en Compleet. Bij het onderhoudspakket Budget is de Hybride Zekerheid Controle additioneel aan te schaffen voor nooit meer dan € 39,95 in combinatie met onderhoud. Indien het niet in combinatie met het onderhoud is kost dit €69,95
Wat zijn de voordelen van de Hybride Zekerheid Controle?
- U ontvangt een overdraagbaar certificaat
- Extra zekerheid op uw hybride pakket
- Zorgeloos blijven rijden tijdens de dekkingsperiode (Het certificaat verloopt na één jaar of na 15.000 kilometer)
- Dekking op uw hybride batterijpakket

Na het doorlopen van de controle ontvangt u een overdraagbaar certificaat. Met dit certificaat heeft u een jaar lang of maximaal 15.000 kilometer recht op kosteloos herstel van het hybride batterijpakket bij een defect. Zelfs als het hybride batterijpakket geheel moet worden vervangen, lost de Toyota dealer dit kosteloos voor u op.
Wanneer de Toyota hybride laten controleren?
Alle onderdelen van het hybride systeem zijn bij Toyota standaard voorzien van een fabrieksgarantie van 5 jaar of 100.000 km. Wij adviseren u om voor een onderhoudsbeurt te kiezen voor de onderhoudspakketten Standaard of Compleet, daarbij wordt de hybride technologie van uw Toyota meteen gecontroleerd met een Hybride Zekerheid Controle. Indien u uw Toyota laat onderhouden volgens het onderhoudsvoorschrift geniet uw Toyota tot 15 jaar zekerheid op het hybridebatterijpakket.

Terugkomen
Soms moet een klant na 500 km terugkomen om een nieuwe check uit te voeren. Dit heeft te maken met het feit dat er soms een kleine storing is om een percentage van de vulling niet goed te meten is. Als de klant dan na 500 km terugkomt, wordt er nogmaals gekeken en pas dan wordt het certificaat afgegeven.
Cookie overzicht
Op deze website gebruiken we verschillende soorten cookies. Een cookie is een klein bestand dat op uw computer wordt bewaard. Een cookie houdt gegevens bij, bijvoorbeeld van de verschillende pagina’s die u op deze website bezoekt. Met de gegevens die we bewaren gaan we heel voorzichtig om. Bovendien kunt u zelf aangeven wat we wel en niet mogen volgen. Dat doet u door het standaard- of het persoonlijke cookie-pakket te kiezen.

Dit zijn alle cookies die we op deze website gebruiken:
Welke partij
Type
Doel cookie
Houdbaar
Welke partijLouwman
TypeFunctionele cookie
Doel cookieGebruik van website
Houdbaar1 jaar
Welke partijHotjar
TypeNiet-functionele cookie
Doel cookieVerzamelen van statistieken
Houdbaar1 jaar
Welke partijGoogle Analytics
TypeNiet-functionele cookie
Doel cookieVerzamelen van statistieken
Houdbaar26 maanden
Welke partijDoubleClick
TypeNiet-functionele cookie
Doel cookieVerzamelen van statistieken
Houdbaar24 maanden
Welke partijFacebook
TypeNiet-functionele cookie
Doel cookieVerzamelen van statistieken
Houdbaar3 maanden