Wat is Synthetische brandstof?
Inhoud

Wat is Synthetische brandstof?

Patricia
Door Patricia in Alles over... op 03 juni 2024
Op dit moment zijn er plannen om tegen 2035 de verkoop van nieuwe auto's die op fossiele brandstoffen rijden in de EU te verbieden, met als uiteindelijk doel om tegen 2050 geen CO2-uitstotende auto's meer op de EU-wegen te hebben. Hoewel elektrische voertuigen de voorkeur lijken te hebben, pleit met name Duitsland voor het verkennen van de mogelijkheden van synthetische brandstof, ook bekend als eFuel, als aanvulling op elektrische voertuigen. Maar wat houdt synthetische brandstof precies in en heeft het een toekomst?

Wat is synthetische brandstof?

Synthetische brandstoffen, of eFuels, staan nog in de beginfase van ontwikkeling. Via een complex proces kan groene stroom, zoals die afkomstig van windmolens en zonnepanelen, worden gebruikt om waterstof te produceren via elektrolyse. Vervolgens wordt CO2 toegevoegd aan de waterstof in een fabriek, waarbij synthetische brandstof ontstaat. Omdat de hoeveelheid toegevoegde CO2 gelijk is aan de uitstoot bij gebruik, zijn eFuels CO2-neutraal. Bovendien wordt alleen gebruikgemaakt van hernieuwbare bronnen tijdens de productie.

Waarvoor wordt synthetische brandstof gebruikt?

Het uiteindelijke doel van synthetische brandstoffen is om traditionele fossiele brandstoffen aan de pomp te vervangen. Op die manier kunnen auto's met verbrandingsmotoren blijven rijden en toch voldoen aan de CO2-eisen van de EU. Een andere belangrijke toepassing is de luchtvaartsector, waar een vergroening dringend nodig is vanwege de grote hoeveelheid vervuilende vliegtuigen in de lucht op elk moment van de dag. De luchtvaart moet ook voldoen aan de eis van nul CO2-uitstoot in de EU tegen 2050.

Wat zijn de voordelen van synthetische brandstof?

Synthetische brandstof biedt verschillende voordelen, maar brengt ook enkele nadelen met zich mee. Enkele belangrijke voordelen van eFuels zijn:

- Gemakkelijke integratie in bestaande verbrandingsmotoren.
- CO2-neutraliteit.
- Mogelijkheid om een ​​belangrijke rol te spelen bij het bereiken van een CO2-uitstootvrije EU.
- Onafhankelijkheid van niet-duurzame bronnen tijdens de productie.
- Eenvoudigere transportmogelijkheden dan elektriciteit.
- Geschiktheid voor langeafstandsreizen.

Wat zijn de nadelen van synthetische brandstof?

Helaas heeft synthetische brandstof ook enkele nadelen, waaronder:

- Langdurige ontwikkeling voor consumentenmarktgebruik.
- Hoge kosten in vergelijking met fossiele brandstof.
- Lage efficiëntie in vergelijking met elektrische voertuigen.
- Noodzaak van infrastructuurontwikkeling voor brede beschikbaarheid.
  

Heeft synthetische brandstof de toekomst?

Hoewel elektrische voertuigen steeds populairder worden, staat de ontwikkeling van synthetische brandstof nog in de kinderschoenen. Dit komt deels door de hoge prijs, die momenteel aanzienlijk hoger ligt dan die van fossiele brandstoffen. Elektrische voertuigen worden echter steeds geavanceerder en zijn voor veel mensen een geschikt alternatief geworden voor dagelijks gebruik. Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat tegen 2050 alle EU-voertuigen elektrisch zullen zijn. Er is dus zeker vraag naar synthetische brandstof. Als de ontwikkeling ervan de vraag kan bijhouden, heeft eFuel zeker een kans van slagen.