Wat zijn de kosten van elektrisch rijden in 2021?

Wat zijn de kosten van elektrisch rijden in 2021?

Een veelgehoorde opmerking: 'klinkt leuk, maar de kosten van elektrisch rijden zijn mij te hoog'. Maar is een elektrische auto dan echt duur? En hoe zit het met subsidie, belastingvoordelen, het prijskaartje van het verbruik en laden? Een overzicht van de kosten van elektrisch rijden anno 2021.

De aanschafprijs van een elektrische auto

Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een 'gewone' auto op benzine of diesel. De wagen met een stekker, klein model, kost zo'n 36 procent meer dan de variant met een tankdop. Erg eerlijk is die vergelijking niet, want de elektrische auto is in verbruik een stuk goedkoper. Het goede nieuws: accu's dalen steeds verder in prijs. En daarmee zakt ook de aanschafprijs van een elektrische auto. Over de aanschafprijs gesproken: doordat de overheid schoon rijden stimuleert, betaalt u geen aanschafbelasting als u een elektrische auto koopt.


Subsidie voor volledig elektrische auto's

Of u nu een nieuwe of gebruikte elektrische auto koopt, als particulier krijgt u daar sinds 1 juli 2020 subsidie voor: subsidie Elektrische personenauto's particulieren (SEPP). De subsidie geldt alleen voor 100% elektrische auto's, dus plug-in hybrides vallen buiten de boot. Voor 2021 gelden deze subsidiebedragen voor elektrische personenauto's die aan de voorwaarden voldoen:
• €2.000 subsidie voor een gebruikte elektrische personenauto
• €4.000 subsidie voor een nieuwe elektrische personenauto

Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moet u — of beter gezegd, de auto — aan een aantal voorwaarden voldoen:
• de personenauto is 100% elektrisch en heeft een actieradius van minimaal 120 kilometer
• de catalogusprijs is minimaal €12.000 en maximaal €45.000
• de auto is als elektrische personenauto geproduceerd en niet omgebouwd

Op rvo.nl vindt u de actuele stand van de subsidiepot voor elektrisch rijden.


Minder wegenbelasting

De wegenbelasting voor elektrische auto's (officieel motorrijtuigenbelasting of kortweg mrb) is tot en met 2024 €0. U betaalt dus geen wegenbelasting als u elektrisch rijdt. Rijdt u niet volledig elektrisch maar een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV)? Dan krijgt u 50% korting op de wegenbelasting. Deze auto's zijn minder energiezuinig dan verwacht, waardoor u hiermee minder belastingvoordeel geniet. Tot 2025 betaalt u bij elektrisch rijden geen wegenbelasting, tot 2024 krijgt u bij een PHEV de helft korting.


Kosten van het verbruik

Zuchtend bij de pomp staan hoeft niet meer. Elektrisch rijden is goedkoper dan op fossiele brandstof rijden. Maar wat zijn de kosten van elektrisch rijden eigenlijk als we kijken naar het verbruik? Het verbruik van een elektrische auto behoeft misschien wat uitleg. Als u niet 100% elektrisch rijdt, betaalt u ook nog voor brandstof. Een hybride bolide rijdt namelijk met twee motoren: een verbrandings- en een elektromotor. Afhankelijk van in wat voor auto u rijdt, waar u tankt (langs de snelweg is het altijd duurder) en hoe u rijdt, betaalt u met een hybride wagen per kilometer zo'n 12 cent aan benzine. Rijdt u volledig elektrisch? Dan komen de kosten op zo'n 3 tot 7 cent per kilometer. Dat verschil zit 'm in de verschillende manieren van laden. Een openbare laadpaal kost meer dan een laadpaal bij u thuis. Wekt u ook nog zelf stroom op met zonnepanelen? Dan is elektrisch rijden al helemaal een feestje.


Kosten van een laadpaal thuis

Een slimme investering: een laadpaal bij uw eigen parkeergelegenheid thuis. Thuis laden is namelijk veel goedkoper dan bij een publieke laadpaal. Maar wat kost een laadpaal thuis? Dat is afhankelijk van wat u kiest. Om u een idee te geven van het prijskaartje van een laadpaal bij uw eigen huis:
• de laadpaal — prijzen lopen uiteen van €500 tot €2.500, afhankelijk van maximale laadcapaciteit, aantal aansluitpunten, wand- of paalmodel, een slimme lader?
• graafwerkzaamheden om de laadpaal te plaatsen — al snel zo'n €2.000, reken op €45 per meter graven
• aanpassen van de meterkast — bij een geschikte meterkast en het activeren van een 3-fasenaansluiting ongeveer €300, niet noodzakelijk als u veel tijd heeft om te laden of maar een paar kilometer per dag rijdt, maar anders is verzwaring van de meterkast handig
• optioneel is Dynamic Load Balancing van ongeveer €200, wat ervoor zorgt dat u het huisstroomnet niet overbelast en de kookplaat niet uitvalt als u net de pannen erop zet


Onderhoud van een elektrische auto

Een elektrische wagen is dan wel lastiger te maken — ze bevatten wel veel minder bewegende onderdelen. Dat betekent dat er ook minder stuk kan gaan en slijt. Minder ritjes naar de garage, dus die euro's houdt u in uw zak. Ook heeft een elektrische auto minder vaak onderhoud nodig als het verversen van de olie. Het enige punt waarop de kosten voor het onderhoud van een elektrische auto hoger uitvallen: de banden. Dat komt door het zware gewicht van een elektrische auto en het hoge motorkoppel.

Ontdek ons aanbod elektrische modellen
Cookie overzicht
Op deze website gebruiken we verschillende soorten cookies. Een cookie is een klein bestand dat op uw computer wordt bewaard. Een cookie houdt gegevens bij, bijvoorbeeld van de verschillende pagina’s die u op deze website bezoekt. Met de gegevens die we bewaren gaan we heel voorzichtig om. Bovendien kunt u zelf aangeven wat we wel en niet mogen volgen. Dat doet u door het standaard- of het persoonlijke cookie-pakket te kiezen.

Dit zijn alle cookies die we op deze website gebruiken:
Welke partij
Type
Doel cookie
Houdbaar
Welke partijLouwman
TypeFunctionele cookie
Doel cookieGebruik van website
Houdbaar1 jaar
Welke partijHotjar
TypeNiet-functionele cookie
Doel cookieVerzamelen van statistieken
Houdbaar1 jaar
Welke partijGoogle Analytics
TypeNiet-functionele cookie
Doel cookieVerzamelen van statistieken
Houdbaar26 maanden
Welke partijDoubleClick
TypeNiet-functionele cookie
Doel cookieVerzamelen van statistieken
Houdbaar24 maanden
Welke partijFacebook
TypeNiet-functionele cookie
Doel cookieVerzamelen van statistieken
Houdbaar3 maanden