Emissietest

HomeOnderhoudAPKEmissietest

Wat is de uitstoot van uw auto?

Tijdens de APK wordt de uitstoot van het voertuig gemeten door het EOBD-systeem uit te lezen. Met een voertuig-emissie worden dus de schadelijke stoffen die uit een voertuig komen bedoeld. Deze meting is van belang, omdat het voertuig aan een emissiestandaard moet voldoen. Deze standaard wordt bepaald door de Europese Unie die een norm opstelt om er voor te zorgen dat er steeds minder schadelijke stoffen in het milieu uitgestoten kunnen worden. 

EOBD-meting

Sinds 1 april 2012 is het verplicht om tijdens de APK keuring een EOBD-test te laten uitvoeren. Afhankelijk van de brandstof en de leeftijd van de auto wordt de uitstoot als volgt gemeten. De uitstoot van auto’s met een datum deel 1 na 31-12-2005 wordt bepaald door middel van een emissietest via het EOBD-uitleessysteem. Dit is een emissie-standaard die geldt voor in Europa verkochte benzine, diesel of hybride auto's. 

Voordat uw auto kan worden uitgelezen wordt allereerst een readiness-test uitgevoerd. Hiermee wordt gecheckt of alle vooraf vastgelegde rijomstandigheden hebben plaatsgevonden. Wanneer de readiness-test niet kan worden uitgevoerd moet er als nog een viergasmeting of roetmeting worden gedaan. In het geval de uitkomst van de EOBD-meting fout is, geldt dat het voertuig afgekeurd is. Wilt u meer weten over het EOBD-systeem? Vraag het onze werkplaats adviseurs!

Viergastest en roetmeting

Viergastest
Tot 2012 was de viergastest onderdeel van de emissietest. Reed u een auto op benzine of LPG en was uw auto na 31 december 1992 in gebruik genomen dan was u verplicht deze jaarlijkse test te ondergaan. In sommige gevallen wordt deze test nog steeds uitgevoerd. Met een viergastest wordt de samenstelling van het uitlaatgas gemeten. De resultaten hiervan geven aan of de katalysator en de lambda nog in orde zijn. De katalysator is de stof waarmee de snelheid van een chemische reactie kan worden beïnvloed zonder dat de katalysator zelf volledig verbruikt wordt. Als de reactiesnelheid te traag werkt, wil dit zeggen dat we te maken hebben met en negatief katalytische werking. De lambda is een sensor in de uitlaat van een benzine voertuig. Hiermee kan de effectiviteit van de verbranding gemeten worden. Deze functioneert goed wanneer de sonde het aandeel zuurstof in de uitlaatgassen doorgeeft aan het motormanagementsysteem. Op basis van deze gegevens kan de motor de verhouding tussen lucht en brandstof aanpassen. Wilt u meer weten over de viergastest, vraag het onze service adviseurs! Plant u liever direct een APK beurt in bij één van onze Louwman vestigingen? Klik dan hier!

De viergastest voorwaarden op een rijtje:
  • bij auto’s met benzinemotor die in gebruik zijn genomen na 31-12-1992, maar voor 1-1-1996 als indien voorzien van een katalysator met lambda-sonde; typeaanduiding U9 of E2 op het kentekenbewijs.
  • bij auto’s met benzinemotor die in gebruik zijn genomen na  31-12-1995, maar voor 01-01-2006.
  • bij auto’s met benzinemotor die in gebruik zijn genomen na  31-12-2005, bij een onjuist resultaat van de EOBD-meting.

Roetmeting
Ook de roetmeting was tot 2012 een verplicht onderdeel, maar wordt in de meeste gevallen tegenwoordig vervangen voor de EOBD-meting. Wanneer u een dieselauto rijdt die na 1979 in gebruik is genomen en de uitslag van de EOBD-meting foutieve resultaten geeft kan er tijdens de APK keuring nog een roetmeting worden gedaan. Bij deze meting is het van groot belang dat uw voertuig in een goede staat van onderhoud is om motorschade tijdens de meting te voorkomen. Dieselmotoren van na 1972 zijn erop gebouwd om deze meting te kunnen ondergaan als de onderhoudsbeurten volgens de fabrieksvoorschriften zijn uitgevoerd. De roetmeting wordt uitgevoerd met een laser en een ontvanger. De laser botst op de roetdelen. Op deze manier kan het licht worden verstrooid en kan via de ontvanger de invalshoek van het licht worden gemeten.

De roetmeting voorwaarden voor u op een rijtje:
  • bij auto’s met een dieselmotor die in gebruik zijn genomen na 31-12-1979, maar voor 01-01-2006. 
  • bij auto’s met een dieselmotor die in gebruik zijn genomen na 31-12-2005, bij een onjuist resultaat van de EOBD-meting.